Kommunikation

Tue Kjær | Personlig Coach & Business Coach

KOMMUNIKATION

Mange af de udfordringer, vi har i vores forhold til andre mennesker privat eller på arbejdspladsen, skyldes uhensigtsmæssig kommunikation. Det vil sige kommunikation, som ikke er ærlig og tydelig. Måden, vi kommunikerer på, hænger direkte sammen med de strategier, vi benytter.

Lad mig forklare.

Hvis du fx er nervøs for en konflikt eller frygter kontroltab og afvisning, søger du kompromisser i samtalerne. Du bruger ord og formuleringer, der ikke gør den anden vred. En stærk ressource i de situationer, hvor du har rollen som mægler i konflikten, men det er en kæp i dit hjul, når du skal stå ved dig selv og sætte tydelige grænser. Og nej, det gælder ikke kun dig. Alle mennesker har en historie i bagagen, som nogle gange begrænser vores kommunikation.

ORGANISATORISK KOMMUNIKATION

Det samme gør sig naturligvis gældende i organisationer. Internt i virksomheder hersker også tit en kommunikationskultur, som er bygget op omkring strategier. De kan være svære at navigere rundt i, og som følge af forvirringen kan du udvikle en ubegrundet frygt for at samtale med bestemte personer, en frygt for uvisse konsekvenser, eller måske er du nervøs for at lægge dig ud med selve organisationen.

SE DIG SELV I SPEJLET, OG FÅ DEM TIL AT LYTTE

I den her sammenhæng fungerer jeg som dit spejl. Som coach kan jeg gengive din kommunikation, og vi kan undersøge, hvad der gemmer sig bag din strategi. Når du i processen lærer at håndtere det bagvedliggende problem, får du frihed til at være mere tydelig i dine samtaler. Du bliver bedre til at være ærlig over for dig selv og sætte grænser på den rigtige måde. Du vil føle dig hørt af dine omgivelser, og den slags positiv opmærksomhed virker som vitaminer på din selvopfattelse.

Kommunikationscoaching handler også om at tage ansvar. Om at være dig selv – og forblive dig selv, mens du samtaler med folk. Du træner din evne til at fortælle, hvad du vil have, og du dyrker modet til at sætte ord på det, du føler. Det fjerner skyld og skam fra din kommunikation. Og andre mennesker vil automatisk lytte mere til dig og være mere åbne over for dine budskaber.